Spelböcker refererar till den än så länge ganska begränsade genren av böcker vars handling är baserad på ett dataspel. Från början har det i regel varit tvärtom, att en bok, en serie eller en film har varit grunden till ett spel till dator eller konsol, eller för den delen både och. Nu sker dock alltså det motsatta, att handlingen från ett dataspel och de karaktärer, världar och temana som finns i spelet används för att skapa innehåll i spelböcker. En liknande utveckling kan också sägas gälla för brädspel, där det nu finns exempel på spel på datorn som omvandlas till brädspel.
Några populära spelböcker
Halo: The Fall of Reach är en bok på 352 sidor av författaren Eric Nylund baserad på spelet Halo, vars spelvärd är rik på karaktärer och teman och därför lämpar sig för spelböcker av denna typ. Handlingen utspelar sig på 2500-talet och författaren skriver om vad som hände innan den tid som det första Halo-spelet utspelade sig i. För den som är intresserad av spelet är det en bok rik på intressant information och handling, men för den som aldrig har spelat Halo är det nog bäst att göra det innan för att förstå handlingen.
Warcraft: Lord of the Clans är en bok på 278 sidor skriven av Christie Golden och är en av de spelböcker som behandlar den kanske allra populäraste spelvärlden, nämligen World of Warcraft. World of Warcraft är så populärt att tävlingar i e-sport anordnas runt om i världen på fysiska platser, och scenen för betting online för e-sportsevenemang växer mycket. På Internet hittar du många länkar till casinon online med bettingmöjligheter för e-sport.
I konkurrensen mellan spelböcker står sig Warcraft: Lord of the Clans mycket väl. Handlingen om Thrall väcker, särskilt för den insatta, intresse när författaren beskriver Thralls väg mot sin höga position och vad hans herradöme betydde för orcherna och deras historia.